Wystawcy i artyści – sztuka i wystawy towarzyszące. 21. Warszawskie Targi Sztuki
4 listopada, 2024
Niemal ćwierć wieku od powstania legendy. Premiera filmu „Gladiator II”
13 listopada, 2024

Filmowa podróż po USA wzdłuż i wszerz. 15. American Film Festival we Wrocławiu

Festiwal we Wrocławiu odbywa się już po raz piętnasty (fot. mat. pras.)

116 produkcji, w tym 105 długich i 11 krótkich metraży znalazło się w programie American Film Festival. 51 produkcji zostanie pokazane we Wrocławiu po raz pierwszy w Polsce. Filmami otwarcia i zamknięcia jubileuszowej, 15. edycji wydarzenia są tytuły nagrodzone na festiwalu w Wenecji. Pierwszym z nich jest „The Brutalist”, dzieło Brady’ego Corbeta, które wyróżniono trzema weneckimi nagrodami – w tym za reżyserię, zaś drugim „W pokoju obok” pierwszy pełnometrażowy film po angielsku Pedro Almodóvara – laureat Złotego Lwa. W główne role wcielają się w nim wybitne aktorki: Julianne Moore oraz Tilda Swinton. American Film Festival po raz piąty organizowany jest w hybrydowej formie – kinowa odsłona wydarzenia od 5 do 11 listopada w Kinie Nowe Horyzonty, a do 17 listopada część festiwalowych filmów będzie można oglądać również online na platformie Nowe Horyzonty VOD.

Hity światowych festiwali znalazły się tradycyjnie w sekcji Highlights. Tworzą ją m.in. „Anora” Seana Bakera – laureat Złotej Palmy na MFF w Cannes, „Maria Callas” Pablo Larraína, ze zjawiskową Angeliną Jolie w roli legendarnej śpiewaczki, „The Last Showgirl” Gii Coppoli, która odkrywa na nowo talent Pameli Anderson, „Heretic” Scotta Becka i Bryana Woodsa, z diabolicznym Hugh Grantem na pierwszym planie czy „Saturday Night” Jasona Reitmana – opowieść o szalonych początkach kultowego programu telewizyjnego.

W programie 15. American Film Festival znalazł się też „Prawdziwy ból” (A Real Pain) – najnowsze dzieło Jessiego Eisenberga, który pojawia się za i przed kamerą, a także jako laureat festiwalowej nagrody Indie Star Award, przyznawanej twórcom i twórczyniom podążającym poprzez kino z własnym, autorskim stylem. W związku z kampanią prezydencką w Stanach Zjednoczonych przygotowana została wyjątkowa sekcja „Polityka na ekranie”, w programie której są m.in. „Twarz w tłumie” (A Face in the Crowd, 1957) Elii Kazana, „Sieć” (Network, 1976) Sidneya Lumeta oraz „Fakty i akty” (Wag the Dog) Barry’ego Levinsona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *