„Aguirre, gniew Boży” (1972) – ten film ukazuje epicką wyprawę hiszpańskich konkwistadorów w głąb amazońskiej dżungli, prowadzącą do tragicznych konsekwencji. Klaus Kinski wciela się w postać Aguirre, który w poszukiwaniu mitycznego Eldorado staje się coraz bardziej owładnięty swoją pychą i iluzjami.
„Zagadka Kaspara Hausera” (1974) – to historia tajemniczego młodzieńca, który pojawia się w Norymberdze, nie potrafiącego nawiązać kontaktu z otoczeniem. Herzog eksploruje tu ludzką psychikę w kontekście odmienności i alienacji, ukazując tragedię Hausera jako metaforę egzystencji jednostki.
„Nosferatu – wampir” (1978) – to remake klasycznego horroru, w którym Herzog reinterpretuję postać Draculi jako krwiożerczego, lecz jednocześnie tragicznego wampira pragnącego miłości i akceptacji. Film jest głęboko oniryczny, łącząc w sobie różne poziomy metaforycznych znaczeń.
„Woyzeck” (1979) – ta adaptacja dramatu Georga Büchnera przedstawia historię żołnierza, który w obliczu totalitarnego systemu wojskowego popada w obłęd. Woyzeck walczy o swoje człowieczeństwo, mimo że jest traktowany jak groteskowa kukła, zmuszona do wykonywania rozkazów.
„Fitzcarraldo” (1981) – opowiada o obsesyjnym pragnieniu Fitzcarralda, który chce zbudować operę w amazońskiej dżungli. Jego szaleńczy plan przetransportowania statku przez ląd stawia go w konfrontacji z naturą oraz kulturą tubylców, ujawniając metafizyczne zderzenie między różnymi światami.