To historia blichtru, przepychu i intryg, powstania, bliskiego upadku i późniejszego odrodzenia się modowej dynastii. To też wielkie nazwiska: Tom Ford, Sophia Loren, Jackie Kennedy Onassis, Domenico De Sole, Pierre Cardin, Chiara Mastroianni czy Yves Saint Laurent. To także stolice świata mody: Mediolan, Florencja, Nowy Jork i Paryż. Sara Gay Forden pozwala zajrzeć za kulisy najsłynniejszego domu mody, pokazuje ukryte namiętności, potęgę oraz słabe punkty rodu Guccich.
„W latach siedemdziesiątych Gucci stał się symbolem statusu na dwóch kontynentach. Otwarto dziesięć sklepów w najważniejszych stolicach świata. Pierwsza franczyza w Brukseli działała pod czujnym okiem Roberta. W związku z popularnością klasycznej elegancji Gucciego prezydent John F. Kennedy nazwał Alda „pierwszym ambasadorem Włoch
w Stanach Zjednoczonych”.
W 1993 roku ta modowa marka została stopniowo doprowadzona na skraj bankructwa, do czego przyczyniły się m.in. złe decyzje Maurizia Gucciego i jego zamiłowanie do ekstrawagancji. Dwa lata później Maurizio został zastrzelony w drodze do pracy. W 1998 roku jego byłą żonę, Patrizię Reggiani Martinelli, skazano na 29 lat więzienia za zorganizowanie morderstwa. Czy Patrizia zamordowała byłego męża, ponieważ jego wydatki wymknęły się spod kontroli? Czy zrobiła to, ponieważ jej czarujący eks zamierzał poślubić swoją kochankę, Paolę Franchi? A może w ogóle tego nie zrobiła?
Czy rację miał ojciec Maurizia, który ostrzegał syna przed małżeństwem z tą kobietą: „Nigdy nie zapominaj, że nazywasz się Gucci. Różnisz się od innych. Wiele kobiet chciałoby cię schwytać w swoje szpony; ciebie i twoje pieniądze. Bądź ostrożny. Są takie, które robią karierę, łapiąc mężczyzn takich jak ty”.
Opinie o książce
„Moda nigdy dotąd nie była tak dramatyczna – ani groźna. Saga o trzech pokoleniach Guccich rozpoczyna się od opisu morderstwa przypominającego egzekucję, a później zagłębia się w świat jednej z najpopularniejszych marek naszych czasów. Znawczyni mody Sara Forden opowiada o tym, jak kilku zachłannych, skłóconych członków rodu Guccich utraciło kontrolę nad imperium” – podkreśla Teri Agins, redaktorka działu mody w „The Wall Street Journal”. „Blichtr, chciwość, seks, moda i ekskluzywna galanteria skórzana – czego więcej można chcieć?” – dodaje Michael Gross, autor książki „Model”.
„Forden miesza rodzinną tragedię ze światem wyższej finansjery, serwując smakowitą i złożoną historię. To książka o biznesie, którą czyta się jak powieść” – czytamy w „The Economist”. „Wnikliwa kronika narodzin i upadku firmy. Autorka pokazuje, że nawet wielkie, dobrze prosperujące rodzinne biznesy nie mogą przetrwać bez profesjonalnego zarządzania i zewnętrznego kapitału – oraz że osobowości potomków ich założycieli mogą sprawić, iż sprzedaż udziałów będzie nie tylko jedynym rozsądnym wyjściem, ale wręcz nieuniknionym” – pisze „The Wall Street Journal”. „Wielowątkowa opowieść Forden porywa bez reszty. Autorka prześwietla sekrety rodziny i targające nią zacięte spory, wychwytuje detale i świetnie odmalowuje sylwetki postaci. Forden bierze Gucciego pod lupę i ukazuje prawdziwy obraz firmy” – podkreśla „International Herald Tribune”. „Myślicie, że Gucci to tylko logo i mokasyny? Ta pasjonująca książka o imperium i zabójstwie Maurizia Gucciego ujawnia niewygodną prawdę o najniezwyklejszej rodzinie świata mody – podsumowuje „Glamour”.
O autorce
Sara Gay Forden przez ponad 15 lat z Mediolanu zajmowała się włoskim przemysłem modowym, opisując rozwój wielu marek, w tym Gucci, Armani, Versace, Prada i Ferragamo. Obecnie pracuje w Waszyngtonie w Bloomberg News, kierując zespołem zajmującym się lobbingiem i wyzwaniami, przed którymi stoją duże firmy technologiczne, takie jak Amazon, Facebook i Google.