Bełżec, Sobibór, Treblinka. Cała prawda o akcji „Reinhardt”
3 maja, 2018
„Przeszłość przyszłości”. Co się dzieje w zamkniętym Muzeum Czartoryskich?
4 maja, 2018

Dior zawitał do Łodzi. Ikony paryskiej mody w Muzeum Włókiennictwa

Kolekcja Adama Leja w Łodzi (fot. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

Kilkadziesiąt strojów oraz dodatki, w tym biżuteria, buty, kapelusze, okulary i pierwsze perfumy od Christiana Diora i innych mistrzów haute couture można podziwiać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Wszystko dzięki uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta  Adama Leja, właściciela ponad pięciu tysięcy obiektów z historii mody. Część, tej jednej z najbardziej znaczących kolekcji w Europie, prezentowana jest po raz pierwszy na przekrojowej wystawie „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja”.

Ekspozycja składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona została wyłącznie kreacjom spod znaku domu mody Dior. Zaprezentowano tu oryginalne stroje, ale także uzupełniające je akcesoria: kapelusze, buty, jak również biżuterię. Będzie to podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak Dior interpretował w swoich strojach tendencje pojawiające się w stale zmieniającej się rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci.

Nie zabrakło również filmów i zdjęć z pokazów oraz z pracowni mistrza, jego autografu oraz archiwalnych wydawnictw poświęconych marce.

(fot. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

Zmiany społeczne i kulturowe poprzez kreacje

Szerszy kontekst prezentacji nadaje druga część wystawy. Zaprezentuje są tu najważniejsze powojenne tendencje światowego krawiectwa w interpretacji czołowych paryskich projektantów. Znalazły się tu kreacje haute couture największych domów mody Paryża takich jak: Jacques Heim, Nina Ricci, Jacques Griffe, Lola Prusac, Pierre Balmain, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Douillet Doucet, Jean Patou, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, André Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler,  Jean Louis Scherrer, Ted Lapidus, Loris Azzaro, Philippe Venet, Olivier Guillemin, Franck Sorbier, Christophe Josse i wielu innych.

W strojach wszystkich tych projektantów zmiany społeczne i kulturowe znalazły swoje odbicie i były interesującym głosem w wieloaspektowej dyskusji podsumowującej realia kolejnych epok.

(fot. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

New Look stało się hasłem nowej epoki

W ubiegłym roku dom mody Dior obchodził 70. rocznicę założenia, a właściwie inauguracji działalności, która miała miejsce 12 lutego 1947 roku. To właśnie wtedy odbył się słynny pokaz mody, który wylansował przełomowy styl New Look, a z projektanta uczynił światową sławę. Po latach wojennej traumy, ciągłych ograniczeń i szarej rzeczywistości jakość, którą zaproponował Christian Dior, otwierała szeroko drzwi do nowej ekstrawaganckiej elegancji. W realiach powojennego kryzysu projektant odważnie zamanifestował powrót do sensualnej kobiecości, wykreował nowy wzór idealnej figury z wąską talią oraz podkreślonymi biustem i biodrami, który okazał się ponadczasowy. Zaproponował stroje mocno podkreślające sylwetkę, pełne powabu, z dużej ilości szykownych i drogich materiałów.

Był to początek niezwykłej kariery kreatora wizjonera, ale i domu mody Dior, który zaledwie przez 10 lat był prowadzony przez swego założyciela. Jego wpływ i wyjątkowa osobowość spowodowały, że marka jest do dziś jedną z tych niewielu, które definiują współczesny świat mody. Przez dziesięciolecia zachowała odrębność stylu i pełen elegancji charakter wykreowany przez mistrza.

Ekspozycję w Łodzi można oglądać do 26 sierpnia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *