„Dla Rzeczypospolitej. Józef Piłsudski 1867-1935”. Nowa wystawa w Muzeum w Sulejówku
10 lutego, 2021
Z muzycznej sceny na stołek reżyserski. Film Sii „MUSIC” premierowo już na VOD
12 lutego, 2021

Czas na azjatyckie walentynki filmowe. Pięć filmów o miłości na Lunarny Nowy Rok

Filmy są dostępne bezpośrednio na stronie internetowej w dniach 11-14 lutego (fot. mat. pras.)

To podwójna okazja do filmowego świętowania – Lunarny Nowy Rok i… walentynki. Pięć tytułów, a wśród nich: szalony i obrazoburczy portret emocjonalnego chaosu dorastania, urzekający wizualnie melodramat, lekka komedia romantyczna i nie mniej romantyczny thriller, a nawet kino dla dorosłych w awangardowym wydaniu – można oglądać na platformie piecsmakow.pl. Filmy są dostępne bezpośrednio na stronie internetowej w dniach 11 lutego od godziny 10:00 do 14 lutego 2021 do godz. 23:59. Można je oglądać w dowolnej kolejności i w dowolnych godzinach w ramach tego okresu. 

Filmowe spotkanie z okazji Lunarnego Nowego Roku to pięciosmakowa tradycja, inspirowana jednym z najważniejszych świąt obchodzonych na azjatyckim kontynencie – od Chin przez Japonię po Wietnam. To czas, w którym spotykają się rodziny, często udające się w dalekie podróże, by wspólnie celebrować przełom roku i zarazem symboliczny początek wiosny.

Zgodnie z lunarnym horoskopem nadchodzące miesiące upłyną pod znakiem Metalowego Bawoła, symbolizującego pracowitość, upór i konsekwencję w działaniu. W 2021 to doniosłe święto spotyka się w kalendarzu z popkulturowym fenomenem walentynek, stąd w filmowym programie przeplata się wzruszenie z nutą szaleństwa i pozytywnej energii. W przeglądzie znalazło się pięć najpiękniejszych i najbardziej przewrotnych filmów o miłości. Zmysłowe melodramaty, burzliwe zrywy uczuć, szalone przygody niespełnionych kochanków i niepoprawne związki na przekór.

„Miłość obnażona”, reż. Sion Sono, Japonia 2009, 237’

To tour de force jednego z najbardziej kreatywnych reżyserów współczesnego kina. Uderzające zderzenie popkulturowych cytatów, najbardziej szalonych klisz gatunkowych, psychoanalitycznych skojarzeń i kreatywnej interpretacji bieżących problemów trapiących japońskie społeczeństwo to prawdziwa fabularna bomba. 

Nieśmiały Yu kontra problem dorastania: surowy ojciec pastor i jego nienasycona kochanka, gang kolekcjonerów zdjęć damskich majteczek, liderka złowieszczej sekty oraz ukochana Yoko, która nieźle zna karate, nie przepada za gatunkiem męskim i do złudzenia przypomina Matkę Boską. Żeby podbić jej serce, chłopak będzie musiał założyć kobiecy płaszcz, ale to dopiero początek kłopotów. Czterogodzinne wizualne szaleństwo łączy liryzm „Romea i Julii” z obrazoburczością Buñuela i estetycznym rozmachem Tarantino. Eksplozja wrażeń gwarantowana.

„Song lang”, reż. Leon Quang Le, Wietnam 2018, 90’

Zachwycające kadry debiutu Leona Le przenoszą w lata osiemdziesiąte, kiedy skomplikowana symbolika muzycznego teatru nieubłaganie musi ustąpić miejsca grom nintendo. Operowe konwencje i niezwykła tradycyjna muzyka spotykają się tu z pełnym charakteru portretem rozwijającej się metropolii. Jeden z najlepiej ocenianych filmów 12. edycji Pięciu Smaków to ambitny melodramat, budzący skojarzenie ze skąpanymi w półmroku światami Wong Kar-waia i błyskotliwymi dialogami bratnich dusz z filmów Richarda Linklatera.

Bezlitosny windykator długów i wrażliwy aktor odchodzącej w przeszłość opery cai-luong. Światy, które nie powinny się spotkać, a jednak znajdują punkty styczne. Nostalgia skąpanych w półmroku kadrach i porywająca historia zamkniętej w niedopowiedzeniach relacji na tle wąskich ulic Sajgonu lat osiemdziesiątych.

„Ścigając marzenie”, reż. Johnnie To, Chiny, Hongkong 2019, 119’

Premierowy i jedyny pokaz nowej produkcji Johnniego To mistrz kina akcji, który tym razem sięga po lekką formułę komedii romantycznej.

Szlachetny bokser i walcząca o światła reflektorów piosenkarka – spotkanie kipiących emocjami światów, w których droga na podium prowadzi przez brutalną rywalizację. Ekspresyjna podróż przez nową chińską rzeczywistość, łącząca sentymentalny urok komedii romantycznej, skrzącą się cekinami fabułę o wielkich marzeniach i drapieżną formę spod ręki mistrza hongkońskiego kina akcji.

„Wilgotna kobieta na wietrze”, reż. Akihiko Shiota, Japonia 2016, 78’

Awangardowe kino erotyczne na azjatyckie walentynki? „Wilgotna kobieta na wietrze” to ukłon w stronę klasyki japońskiego kina dla dorosłych, a zarazem jego przewrotna reinterpretacja. Femme fatale w obcisłych dżinsach, niespełniony pisarz szukający odosobnienia, post-hipisowska trupa teatralna, szczypta slapsticku i pełna napięcia erotyczna gra, rządząca się cokolwiek absurdalnymi regułami.

Atrakcyjny dramaturg wyrzeka się związków z kobietami i przeprowadza do prowincjonalnej samotni. Na jego drodze staje jednak prowokująca, nieprzewidywalna dziewczyna. Ukłon w stronę klasyki japońskiego kina dla dorosłych, a zarazem jego przewrotna reinterpretacja, grająca oczekiwaniami widzów i konwencjami gatunku, tworząca pełną życia, ironiczną i naprawdę gorącą narrację.

„Żona dla Rip Van Winkle”, reż. Shunji Iwai, Japonia 2016, 179′

Wspaniałe kreacje gwiazdy japońskiego kina Haru Kuroki i ekscentrycznej piosenkarki Cocco prowadzą widza w epicką, wielowarstwową, ekstrawagancką opowieść o samotności i samodzielności, uzupełnioną liryczną ścieżką dźwiękową i niezwykle klimatycznymi zdjęciami.

Nieśmiała nauczycielka, przygotowując się do własnego ślubu, poznaje grupę niezwykłych aktorów, którzy wywrócą jej życie do góry nogami. Kim jest ekscentryczna, fascynująca kobieta, żyjąca w tajemniczej willi ukrytej przed ludzkim wzrokiem? Gdzie są granice ról, które wszyscy odgrywają – i czy fikcja jest w stanie zastąpić rzeczywistość? Niepokojący i subtelny zarazem film kultowego japońskiego reżysera to swego rodzaju romantyczny thriller, łączący zaskakującą fabułę z onirycznym obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *