Mistrzowska gra otworzyła mu drzwi do najważniejszych salonów artystyczno-politycznych. W salach koncertowych gromadził prawdziwe tłumy. Dzisiaj najprawdopodobniej nazwano by go celebrytą, ale swój muzyczny sukces i popularność wykorzystywał dla „większej sprawy”.
„Fantazja polska” nawiązuje bezpośrednio do historycznych wydarzeń. To właśnie dzięki staraniom Paderewskiego prezydent USA Thomas Woodrow Wilson w treści swoich „14 punktów” umieścił ten dotyczący niepodległości Polski, a następnie przedstawił je Kongresowi w 1918 roku. Eksponuje też imponującą siłę kobiet będących w otoczeniu muzyka.
Ona – kontrowersyjna i nietuzinkowa, on – celebryta
Helena Paderewska przez prawie czterdzieści lat była zawsze obecna u boku swego sławnego męża. Wspierała go w karierze artystycznej i politycznej. Jej oryginalny sposób bycia zapisał się w wielu anegdotach. Ponoć wchodziła do gabinetu, gdy Paderewski prowadził ważne rozmowy, otwierała pocztę dyplomatyczną, a nierzadko raziła swoim zachowaniem w czasie oficjalnych spotkań. Przedmiotem niewybrednych żartów było nietypowe hobby Paderewskiej, czyli hodowla ozdobnych kur. Osiągnęła w tej dziedzinie niemałe sukcesy. Była też znana ze swojej działalności charytatywnej. W okresie I wojny światowej organizowała pomoc dla ofiar konfliktu w Polsce, była inicjatorką powołania Polskiego Białego Krzyża, założyła Towarzystwo Pomocy dla Inteligencji oraz ufundowała szkołę dla dziewcząt w Julinie.
O nim można śmiało powiedzieć, że był pierwszym polskim celebrytą. Po Ameryce Ignacy Jan Paderewski podróżował własnym wagonem z instrumentami, by podczas podróży móc ćwiczyć i komponować. Ten pociąg zawsze witany był przez oficjalne reprezentacje i tłumy fanów. Największe pieniądze Paderewski zarobił w Ameryce, zdobywając równocześnie niewyobrażalną popularność, ale i potężnych sojuszników, co następnie spożytkował dla spraw, które nosił w sercu, czyli polskiej niepodległości, muzyki i filantropii.
Obsada i twórcy spektaklu
Sztukę „Fantazja polska” reżyseruje Andrzej Strzelecki, za scenografię i kostiumy odpowiada Tatiana Kwiatkowska, opracowanie muzyczne to dzieło Wojciecha Borkowskiego. W obsadzie oprócz Marzeny Trybały i Krzysztofa Tyńca w rolach Heleny i Ignacego Jana Paderewskich, znaleźli się Maria Sobocińska/Katarzyna Ucherska jako Mary Lee, Ewa Telega, która gra Marcelinę Sembrich-Kochańską, Katarzyna Łochowska jako Edith Bolling Galt Wilson, Marek Lewandowski wciela się w postać Thomasa Woodrowa Wilsona, Dariusz Wnuk Marcela Piou, a Magdalena Andres – Holly.
Prapremiera sztuki w warszawskim Teatrze Ateneum nawiązuje do okoliczności jubileuszowych związanych z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i przypadającego w tym roku 90-lecia samego teatru.