– To byli przede wszystkim ludzie młodzi, 20-latkowie – rozpierała ich wielka energia, mieli olbrzymią potrzebę zaistnienia oraz byli złaknieni wolności. Pochodzili z różnych środowisk, wyznawali różne religie (Żydzi, katolicy, protestanci), z różnych rodzin o różnym statusie społecznym. Łączyła ich pasja dla sztuki, każdy chciał być najwspanialszym malarzem czy malarką. Ta siła, determinacja, pragnienie uczenia się, poznawania nowych ludzi – to było na pewno coś wspólnego – mówi Sylwia Zientek w rozmowie z Kulturą wokół Nas.
Potwierdza, że pomysł na nią powstał wtedy, kiedy pisała „Polki na Montparnassie”. – Już wtedy wiedziałam, że w książce poświęconej tylko pierwszym malarkom nie obejmę tematyki, która zasługuje na pogłębienie. Sam fenomen Szkoły Paryskiej jest tak ciekawy i mało jednak przybliżany, że będzie to coś ciekawego czytanie o tym i poznawanie również mężczyzn malarzy, bo nie są to tylko kobiety. Jest to w pewnym sensie kontynuacja, rozszerzenie „Polek na Montparnassie” – opowieść o Paryżu o I połowie XX wieku. Są zatem i Kisling i Modigliani, ale także Leopold Zborowski oraz Mela Muter i Alicja Halicka – mam też kilka rewelacji na temat m.in. Tadeusza Makowskiego – zdradza pisarka.
O autorce
Sylwia Zientek to autorka książek poświęconych polskim artystkom („Polki na Montparnassie”, „Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn”) oraz licznych powieści historycznych (m.in. cykl „Hotel Varsovie”, „Kolonia Marusia”, „Lunia i Modigliani”). Kolekcjonerka obrazów i grafik Szkoły Paryskiej. Miłośniczka sztuki. Z wykształcenia prawniczka, ukończyła studia podyplomowe z historii sztuki nowoczesnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Jej teksty poświęcone sztuce i artystom ukazują się m.in. w: „Piśmie. Magazynie opinii”, magazynie „Restart”, „Wysokich Obcasach”, „Gazecie Wyborczej”, „Wysokich Obcasach Extra”, „Skarpie Warszawskiej”. Pomysłodawczyni i współscenarzystka telewizyjnego serialu kostiumowego „Matylda”. Popularyzatorka sztuki, podróżuje śladami artystek i artystów, poszukuje informacji o twórcach zapomnianych bądź niedostrzeżonych.