„Czas oddać im należny hołd i pamięć”. Premierowy „Berek” w Teatrze Żydowskim
7 grudnia, 2019
Opowieść o miłości, odwadze i sile. „O chłopcu, który poszedł za tatą do Auschwitz”
10 grudnia, 2019

„Antykobieca krucjata” pod teatralną lupą. Spektakl „Diabły” w Powszechnym

Spektakl „Diabły” inspirowany jest motywami z opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza „Matka Joanna od Aniołów” (fot. Magda Hueckel)

Opowieść o opętanych i egzorcyzmowanych mniszkach jest tu pretekstem do badań długich dziejów kolonizacji kobiecego ciała, represjonowania seksualności, piętnowania odmienności i narzucania sztywnych ról płciowych. Spektakl „Diabły” w Teatrze Powszechnym w Warszawie inspirowany jest motywami z opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza „Matka Joanna od Aniołów”. Wypowiadają się w nim m.in. Ojcowie Kościoła, Matki Joanny oraz diabły, które podobno zamieszkały w ich ciałach i mózgach. Przede wszystkim jednak głos zabierają współczesne kobiety i mężczyźni, którzy chcąc albo i nie chcąc, biorą udział w rzekomo obronnej wojnie kulturowej przetaczającej się przez Polskę i Europę; wojnie zadeklarowanej przez Kościół i polityków.

„Kobiety są błędem natury… z tym ich nadmiarem wilgoci i ich temperaturą ciała świadczącą o cielesnym i duchowym upośledzeniu… są rodzajem kalekiego, chybionego, nieudanego mężczyzny… Pełnym urzeczywistnieniem rodzaju ludzkiego jest mężczyzna”. Te słowa św. Tomasza mogłyby stać się mottem krucjaty, jaką od dwóch tysięcy lat Kościół katolicki prowadzi przeciw kobietom.

Twórczynie i twórcy spektaklu śledzą źródła, przejawy i konsekwencje tej niezakończonej, a w Polsce ostatnich lat wręcz przybierającej na sile – ofensywy. Jaką rolę w tej walce przypisano każdej i każdemu z nas? Na którą z ról, świadomie lub nie, się godzimy? W jakim stopniu jesteśmy zmuszeni stać na straży patriarchatu? Spektakl realizowany w ramach IV edycji Festiwalu Sztuki i Społeczności Miasto Szczęśliwe.

(fot. Magda Hueckel)

Obsada i twórcy

Spektakl reżyseruje Agnieszka Błońska, za scenariusz i dramaturgię odpowiada Joanna Wichowska, scenografia to dzieło Roberta Rumasa, a choreografia – Niny Chyżnej. Projekcje wideo i światło przygotował Artur Sienicki, kostiumy: Arek Ślesiński, opracowanie muzyczne: Agnieszka Błońska, asystentką reżyserki jest Krystyna Bednarek, a inspicjentką: Barbara Sadowska.

W obsadzie znaleźli się: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Aleksandra Bożek, Arkadiusz Brykalski, Oksana Czerkaszyna (gościnnie), Natalia Łągiewczyk i Maria Robaszkiewicz.

1 Komentarz

  1. Kaska pisze:

    Bylam, widzialam. Jestem absolutnie usatysfakcjonowana. Polecam wszystkim.

Skomentuj Kaska Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *