Festiwal zainauguruje polska premiera łotewskiego kandydata do Oscara – animacja „Flow” Gintsa Zilbalodisa. W programie jest także film Wima Wendersa – „Anselm”. Pokazowi będzie towarzyszyć spotkanie z członkami ekipy filmowej, którzy poprowadzą praktyczne warsztaty color grading w Multilab Kraków. Z kolei reżyser i producent Peter Lord, założyciel legendarnej, brytyjskiej wytwórni Aardman, a więc matecznika tak kultowych postaci animacji plastelinowej jak Wallace i Gromit czy Baranek Shaun, poprowadzi swój masterclass.
Nominowana do Oscara czeska animatorka Michaela Pavlátová wyróżniona zostanie nagrodą dla artysty łączącego pracę twórczą z działalnością pedagogiczną i przedstawi retrospektywę filmów zarówno swoich, jak i swych uczniów. W ramach cyklu Autoportrety twórców animacji swój warsztat animatorski i metody pracy twórczej zaprezentują Szwedka Niki Lindroth von Bahr, nagrodzona m.in. kryształem dla najlepszej animacji krótkometrażowej festiwalu Annecy 2017, a także niemiecki twórca Volker Schlecht, którego ostatni film animowany „The Waiting” wyświetlany był na Berlinale oraz festiwalu w Cannes.
Wydarzenia specjalne oraz branżowe
Sekcję pozakonkursową wypełnią m.in. animacje rumuńskie w wyborze festiwalu Animest, animacja kobieca z krajów wyszehradzkich oraz najnowsze animowane filmy pełnometrażowe, m.in. „Kék Pelikan”, reż. László Csaki czy „When Adam Changes”, reż. Joël Vaudreuil. Dwa wieczory w luźniejszym tonie zaproponują partnerskie festiwale: holenderski Kaboom Animated Festival oraz Stuttgart International Festival of Animated Film. W ramach wydarzeń specjalnych odbędą się także wystawy prac Niki Lindroth von Bahr, Volkera Schlechta oraz Jacka Złoczowskiego i Wioli Sowy – będzie je można zwiedzać w Galerii ASP.
Blok wydarzeń branżowych pod szyldem Creative Lab E&A obejmować będzie warsztaty scenariuszowe, warsztaty poświęcone wirtualnej rzeczywistości (z Iwoną Pomianowską), animacji przedmiotowej (Niki Lindroth von Bahr) oraz warsztat krytyki animacji (Nancy Denney-Phelps). W ramach seminariów pojawi się zagadnienie stereoskopowego przetwarzania obrazu (Wiola Sowa) oraz rola sztucznej inteligencji w produkcji filmowej (Grzegorz Wacławek). A ponadto także promocja książek na temat animacji, Talent market dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych i filmowych, strefa Case studies prezentująca kolejne etapy powstawania filmów oraz strefa Work in progress poświęcona najciekawszym projektom będącym w fazie realizacji.
Więcej informacji na stronie: https://etiudaandanima.pl/