Szalona słodko-gorzka opowieść o kobiecej sile i przyjaźni. „Margot i Alma” w kinach
8 lipca, 2022
„Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia”. Pół tysiąca dzieł w Muzeum Narodowym
9 lipca, 2022

Aktorzy, orkiestra i śpiewacy w pełnym pasji spektaklu. „Amadeusz” w Dramatycznym

Ten spektakl to hołd oddany muzyce, twórczości (fot. K. Bieliński)

Trwa wiek światła i rozumu, czyli oświecenie. Antonio Salieri jest u szczytu kariery jako kompozytor na dworze Habsburgów. „Największy muzyk w mieście muzyków” – mówi o sobie. Umie korzystać z przywilejów sławy i ma idealne warunki do tworzenia. Wtedy do Wiednia przyjeżdża dwudziestosześcioletni Wolfgang Amadeusz Mozart. Genialne dziecko, którego twórczość zna cała Europa, pisze symfonie od piątego roku życia, koncerty od czwartego, a w wieku czternastu lat stworzył operę. Frywolny, sprośny i niepoprawny geniusz poznaje ambitnego i wpływowego Salieriego. Moment staje się przełomowy dla obu z nich. Mozart, wiecznie poszukujący płatnego zajęcia, na dworze cesarza tworzy swoje najwspanialsze dzieła: „Wesele Figara”, „Don Giovanniego”, „Czarodziejski flet” czy wreszcie „Requiem”. Salieri nie może pojąć dlaczego ten bezpruderyjny błazen otrzymał od Boga tak wyjątkowy dar, który czyni go nieśmiertelnym, a Salierego ledwie poprawnym. Od tej pory zrobi wszystko, by doprowadzić do jego upadku. Spektakl, które inscenizację przygotował Teatr Dramatyczny w Warszawie, to hołd oddany muzyce, twórczości, bezkompromisowemu dążeniu do osiągnięcia absolutnego piękna. Pełne pasji przedstawienie realizowane z orkiestrą, śpiewakami i najlepszymi aktorami dramatycznymi tworzy wyjątkowe widowisko.

Twórcami spektaklu wystawianym od 8 lipca na Scenie im. Gustawa Holoubka Teatru Dramatycznego w Warszawie są: Maciej Stroiński (przekład), Anna Wieczur (reżyseria), Jacek Laszczkowski (dyrygent, kierownictwo muzyczne), Maks Mac (scenografia), Martyna Kander (kostiumy), Paulina Góral (światła), Stanisław Zaleski (projekcje), Anna Iberszer (ruch sceniczny), Emilia Bilińska (asystentka reżyserki), Karolina Bramowicz (asystentka kostiumografki) oraz Ewa Piórek (kierownik produkcji).

W obsadzie spektaklu są: Adam Ferency (Salieri), Marcin Hycnar (Mozart), Barbara Garstka (Konstancja), Modest Ruciński (Cesarz), Karol Wróblewski (Von Strack), Maciej Wyczański (Rosenberg), Zbigniew Dziduch (Van Swieten), Łukasz Lewandowski/Sławomir Grzymkowski (Venticelli), Agata Różycka (Teresa Salieri), Marta Huptas /Justyna Bujak (Katherina), Konrad Szymański (Kucharz, Służący), Kamil Szklany (Lokaj, Służący) i Henryk Niebudek (Kappelmeister Bonno).

(fot. Karolina Jóźwiak)

Soliści oraz orkiestra

Wśród solistów śpiewaków znaleźli się: Justyna Bujak, Marta Huptas, Magdalena Czarnecka, Małgorzata Romańska-Zwierz (sopran), Karolina Iwańska-Paśnicka, Magdalena Czuba, Aleksandra Koczurko-Porzycka, Magdalena Pluta (mezzosopran), Maciej Gwizdała, Paweł Kucharczyk, Rafał Polek, Tomasz Tracz (tenor), Bartosz Kieszkowski, Łukasz Kostka, Jakub Łęczycki, Mateusz Michałowski (bas).

W skład orkiestry wchodzą: I skrzypce: Michał Lisiewicz (koncertmistrz), Anna Morozova, Karolina Skoczylas, Mieszko Zabłocki, Joanna Pomykała-Jankowska, II skrzypce: Damian Orłowski, Paulina Burczyńska, Weronika Wójtowicz, Kinga Zlot, Martyna Kochaniec, Altówki: Barbara Papierz, Iwona Piskorska, Klara Chinek, Katarzyna Średzińska, Wiolonczele: Wojciech Bafeltowski, Agata Jonczak, Zuzanna Nierubca, Kontrabas: Maciej Kozioł, Flety: Małgorzata Cegielska, Maja Helbert/Jędrzej Jarosiński, Oboje: Magdalena Sobczyk, Maja Łagowska, Klarnety: Bartosz Karwowski, Patryk Petersson, Adam Bardowski, Waldemar Żarów (bassethorn), Fagoty: Antoni Dąbrowski, Aleksander Kowalak, Katrzyna Michalik-Wasiak (kontrafagot), Waltornie: Anna Baran, Szymon Woźniak, Trąbki: Dawid Rejniak, Michał Adamin, Puzony: Tadeusz Łazuka, Piotr Tchórzewski, Mateusz Sejdak (cimbasso), Fortepian: Weronika Chodakowska oraz Kotły: Olga Przybył / Julianna Siedler-Smuga.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *