Jak abdykacja wpłynęła na sytuację w Watykanie? Trudne pytania w książce „Papież”
Marzec 2, 2019
„Czuję się jak taka walizka obklejona naklejkami”. Piotr Adamczyk u Vegi i nie tylko
Marzec 4, 2019

III edycja TEATROTEKI FEST bez Grand Prix. „Słabi” z największą liczbą nagród

Spektakl „Słabi” autorstwa Magdaleny Drab w reżyserii Arkadiusza Biedrzyckiego (fot. mat. pras.)

Arkadiusz Biedrzycki najlepszym reżyserem, a Monika Milewska z nagrodą za dramaturgię. Najwięcej nagród podczas gali III edycji festiwalu TEATROTEKA FEST trafiło do twórców „Słabych” autorstwa Magdaleny Drab. Oprócz reżysera doceniono również autora zdjęć Filipa Załuskę, muzyki Teoniki Rożynek i pierwszoplanową rolę kobiecą Karoliny Kominek. Jury, które oceniało w sumie dziesięć premierowych spektakli, wyjątkowo postanowiło nie przyznawać Grand Prix festiwalu, skupiając się na wyróżnieniach indywidualnych.

Drugim najczęściej nagradzanym tytułem był „Falowiec” w reżyserii Jakuba Pączka. Ekranizację doceniło grono dziennikarzy i krytyków oraz jurorzy, którzy autorkę tekstu Monikę Milewską nagrodzili za „pełne poczucia humoru spojrzenie na historię”. Nagroda publiczności festiwalu trafia z kolei do twórców „Niesamowitych Braci Limbourg” autorstwa i w reżyserii Beniamina M. Bukowskiego.

Najlepszym reżyserem uznano Arkadiusza Biedrzyckiego („Słabi”), którego wyróżniono za „wrażliwość i wyobraźnię przy łączeniu środków teatralnych i filmowych”. Najmocniejszą pierwszoplanową kreację męską stworzył zdaniem jurorów Piotr Cyrwus w spektaklu „Pradziady” Wojciecha Kuczoka w reżyserii Michała Zdunika, a najciekawszą pierwszoplanową rolą żeńską była rola Karoliny Kominek w „Słabych”.

Wszyscy laureaci i jurorzy III edycji TEATROTEKI FEST w Collegium Nobilium. Teatrze Akademii Teatralnej (fot. Marta Ankiersztejn)

Nagrody indywidualne

Agnieszkę Skrzypczak za drugoplanową rolę kobiecą w spektaklu „Beauty” autorstwa Iwony Kusiak w reżyserii Justyny Nowak, a Filipa Pławiaka za drugoplanową rolę męską w spektaklu „Alicja w krainie koszmarów” autorstwa i w reżyserii Piotra Domalewskiego. Nagroda za scenografię trafiła do Ewy Gdowiok, a za montaż do Macieja Szydłowskiego, pracujących przy spektaklu „Holzwege” autorstwa Marty Sokołowskiej w reżyserii Tomasza Cyza.

Twórców zdjęć i muzyki do spektaklu „Słabi” – Filipa Załuskę i Teoniki Rożynek – nagrodzono odpowiednio za „klimatyczne zdjęcia opowiadające historię i ukazujące stan emocjonalny bohaterów obrazem” oraz za „potraktowanie muzyki jako spójnego elementu dramaturgii spektaklu”. Najlepszym studentem lub absolwentem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (specjalna nagroda rektora tej uczelni) pracującym przy projekcjach Teatroteki wybrano Ewę Małecki za reżyserię spektaklu „Widok z mojego balkonu” autorstwa Moniki Siary. Rektor nagrodził studentkę Wydziału Reżyserii AT za „zbudowanie hipnotyzującego świata pełnego tajemnic i niedomówień”.

(fot. mat. pras.)

Znaczenie TEATROTEKI FEST rośnie

O tym, jak istotnym przedsięwzięciem i przystankiem dla reżyserów teatralnych młodego pokolenia jest ten festiwal, świadczą nazwiska twórców docenianych w poprzednich edycjach. Wawrzyniec Kostrzewski i Daria Kopiec, zdobywcy Grand Prix TEATROTEKI FEST 2017 i 2018, to w ostatnim czasie najczęściej nagradzani i najbardziej zapracowani reżyserzy teatralni w Polsce. Festiwal z założenia prezentuje prace najzdolniejszych twórców, nie tylko reżyserów, ale także aktorów, operatorów, kompozytorów i scenografów oraz najlepsze polskie teksty dramatyczne.

W większości są to teksty nowe, docenione w najważniejszych konkursach dramaturgicznych w Polsce. W tym roku w zestawieniu konkursowym znalazła się m.in. sztuka „Słabi” Magdaleny Drab – zdobywczyni Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2017  roku i dramat Wojciecha Kuczoka „Pradziady”. TEATROTEKA FEST to w końcu przegląd najciekawszych polskich tekstów dramatycznych, zekranizowanych przez najzdolniejszych twórców młodego pokolenia. Podtytuł tegorocznej edycji: „nowe kadry teatru” to nawiązanie do nowej jakości w tworzeniu i produkcji ekranizacji teatralnych.

(fot. mat. pras.)

Grand Prix oraz nagroda od widzów

W tym roku Grand Prix TEATROTEKI FEST oraz laureatów wybierało jury w składzie : Barbara Hanicka (scenografka), Daria Kopiec (reżyserka, laureatka Grand Prix II edycji TEATROTEKI FEST), Michał Komar (pisarz, wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS), Tomasz Raczek (krytyk filmowy), Małgorzata Sikorska-Miszczuk (dramatopisarka), Michał Sobociński (operator filmowy) oraz Borys Szyc (aktor).

Widzowie mogli oddawać głosy w miejscach pokazów, korzystając ze specjalnie przygotowanych stanowisk multimedialnych oraz przez specjalną zakładkę na stronie internetowej festiwalu (www.teatroteka.com.pl). Wstęp na projekcje, tak jak w latach poprzednich, był bezpłatny.

(fot. mat. pras.)

Dalsze projekcje spektakli

Ekranizacje spektakli, nagrodzone przez jurorów III edycji TEATROTEKI FEST, zostaną zaprezentowane w kolejny weekend (9-10 marca) w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W ubiegłym roku prace laureatów gościły m.in. na festiwalach: Horyniec-Zdrój Artfestiwal i Nowe Horyzonty oraz podróżowały po Polsce w ramach współpracy z programem Teatr Polska Instytutu Teatralnego. Od ponad czterech lat projekcje odbywają się też raz w miesiącu w samym Instytucie.

Organizatorami festiwalu TEATROTEKA FEST są: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (producent cyklu „Teatroteka WFDiF”), Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Współorganizatorem festiwalu jest Muzeum Warszawy. Festiwal współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *