Słodko-gorzki portret współczesnej kobiety. Film „Gloria Bell” już w kinach
24 maja, 2019
Jak kolorowy ptak, czyli „Madonny Kory”. Wystawa prac Olgi Sipowicz na Woli
24 maja, 2019

Urocza medytacja nad miłością i stratą. Klimatyczny „Asako. Dzień i noc” w kinach

Film „Asako. Dzień i noc” to rewelacja ubiegłorocznego festiwalu w Cannes (fot. mat. pras.)

Prezentowany w konkursie głównym ubiegłorocznego, 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, został uznany niemal jednogłośnie za jeden z najlepszych filmów imprezy. „Asako. Dzień i noc” to ambitny romans porównywany z dziełami Erika Rohmera i „Zawrotem głowy” Alfreda Hitchcocka. Nowy obraz cenionego japońskiego reżysera Ryûsuke Hamaguchiego, znanego w Polsce z nagradzanych „Solaris” i „Happy Hour” to jednocześnie klimatyczna adaptacja bestsellerowej powieści japońskiej autorki Tomoki Shibasaki. Film poza nominacjami na festiwalach w Hochi i Lizbonie, otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz na International Cinephile Society Awards.

Asako mieszka w Osace. Zakochuje się w Baku, wolnym duchu. Pewnego dnia chłopak znika bez śladu. Dwa lata później znów spotykamy Asako. Obecnie mieszka w Tokio i spotyka się z Ryohei. Chłopak wygląda dokładnie jak Baku, ale ma zupełnie inną osobowość.

„Dla takich filmów przyjeżdżamy do Cannes. Cicha eksplozja” – pisze David Jenkins z Little White Lies. „Zapierający dech portret młodej nowoczesnej kobiety, cudownie zinterpretowanej przez Erikę Karatę” – dodaje Renaud Baronian z Le Parisien. – Po wspaniałej „Happy Hour”, „Asako. Dzień i noc” potwierdza niebywały talent Hamaguchiego do tworzenia przepięknych kobiecych postaci – podkreśla Yannick Vely z Paris Match.

(fot. mat. pras.)

O reżyserze

Ryûsuke Hamaguchi urodził się 16 grudnia 1978 roku w prefekturze Kanagawa. Po ukończeniu Uniwersytetu Tokijskiego przez kilka lat pracował w przemyśle reklamowym, zanim rozpoczął studia na wydziale filmowym na Tokijskim Uniwersytecie Sztuki. Jego dyplomowy film „Passion”, pokazywany w konkursie Tokyo Filmex w 2008 roku, zapewnił mu uznanie na rynku japońskim. Razem z Kō Sakai nakręcił trzyczęściowy film dokumentalny „The Sound of Waves” o ocalałych z trzęsień ziemi i tsunami w 2011 roku, wyświetlany w sekcji konkursowej Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Yamagata.

Światowy rozgłos przyszedł do Hamaguchiego wraz z filmem „Happy Hour”, nominowanym do Złotego Lamparta i nagrodzonym za scenariusz na MFF w Locarno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *