Pełna energii opowieść o młodości, przyjaźni i emocjach. „Matthias i Maxime” w kinach
21 lutego, 2020
Ósemka bohaterów, a wśród nich… morderca. Komedia kryminalna „Lily” w Och-Teatrze
23 lutego, 2020

Piękno muzyki baroku we wszystkich odsłonach. Czas na X Festiwal Oper Barokowych

Jednym z festiwalowych wydarzeń będzie opera „Armide”, której cztery wystawienia zaplanowano na przełom lutego i marca (fot. Jarosław Budzyński)

Spektakle operowe, recitale i koncerty gwiazd światowego formatu. Tak przedstawia się jubileuszowy, bo X Festiwal Oper Barokowych, organizowany przez Warszawską Operę Kameralną. Imprezę, która ma za zadanie na szeroką skalę prezentować piękno oraz różnorodność muzyki baroku we wszystkich jej odsłonach, otwiera koncert na Zamku Królewskim w Warszawie słynnego Ensemble 1756 Salzburg. W wykonaniu grupy uznawanej za jedną z czołowych na świecie orkiestr grających na instrumentach dawnych będzie można wysłuchać, m.in. dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego czy Heinricha Ignaza Franza von Bibera. Na przestrzeni lat festiwal stał się jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń na muzycznej mapie Polski.

W programie jubileuszowej edycji Festiwalu Oper Barokowych nie zabraknie oczywiście samej opery. 21 marca w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się premiera dzieła francuskiego kompozytora Jean-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”. Za inscenizację spektaklu odpowiedzialny jest tandem włoskich realizatorów – Deda Christina Colonna (reżyseria i choreografia) oraz Francesco Vitali (scenografia i kostiumy). Ten sam, który stoi za inną premierą która odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej. Chodzi o operę „Armide”, której cztery wystawienia zaplanowano w ramach festiwalu na przełomie lutego i marca.

Pochwałą ludzkiego głosu będzie recital zjawiskowej niemieckiej sopranistki Simone Kermes, która wraz z orkiestrą Amici Veneziani wykona cykl arii i pieśni o miłości. Obok dzieł Giovanniego Battisty Pergolesiego, Claudio Monteverdiego i Henry’ego Purcella, zabrzmią pieśni Kurta Weilla i Erika Satie. Simone Kermes z niebywałą swobodą w mistrzowski sposób porusza się w muzyce wszystkich epok.

(fot. Katarzyna Chmura)

Nowości w festiwalowym programie

Novum Festiwalu jest odwołanie się do transkrypcji, czyli przetworzenia muzyki barokowej na język jazzu. Dowodem na to jest wspólny występ z MACV – Zespołem Instrumentów Dawnych WOK Andrzeja Jagodzińskiego. Z kolei festiwalowym wydarzeniem odwołującym się do wirtuozerii, wrażliwości i improwizatorskiego kunsztu solistów będzie koncert wirtuoza lutni – Krzysztofa Meisingera i jego projektu „Vivaldissimo”.

W repertuarze jubileuszowego festiwalu pojawia się też inna nowość, a mianowicie Balet-Pantonima „Don Juan”. Widowisko mimiczne w wykonaniu artystów Warszawskiego Centrum Pantomimy to spektakl opowiadający historię najsłynniejszego w dziejach uwodziciela, do której tłem będzie barokowa muzyka wykonana na instrumentach historycznych. Na finał imprezy przewidziano wykonanie Pasji wg św. Jana, Jana Sebastiana Bacha w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie.

(fot. Jarosław Budzyński)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *