Zapomniani bohaterowie II wojny światowej. „Sprawa honoru. Dywizjon 303”
30 sierpnia, 2018
Drastycznie śmieszna komedia. Melissa McCarthy i 125 kukiełek w „Rozpruci na śmierć”
31 sierpnia, 2018

Opery w wersji scenicznej i koncertowej. Festiwal Dramma per Musica na bogato

Najważniejszym wydarzeniem Festiwalu jest premierowa inscenizacja spektaklu operowe „Alcina” Georga Friedricha Haendla (fot. mat. pras.)

Najpiękniejsze arie i duety epoki baroku autorstwa m.in. Vivaldiego, Haendla oraz Purcella zabrzmią w koncercie inaugurującym IV edycję Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica. Na Zamku Królewskim w Warszawie wystąpią Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Kacper Szelążek oraz Artur Janda. Oprócz tego odbędą się koncerty poświęcone muzyce polskiej, niemieckiej, włoskiej i hiszpańskiej. Najważniejszym wydarzeniem będzie jednak premierowa inscenizacja spektaklu operowe „Alcina” Georga Friedricha Haendla. Festiwal potrwa do 19 września.

– Wystąpią same gwiazdy, znane od wielu lat z różnych produkcji w kraju i na świecie. Będą to Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Kacper Szelążek oraz Artur Janda. Zaprezentujemy arie z różnych oper kompozytorów takich jak Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Haendel oraz Henry Purcell z towarzyszeniem zespołu Royal Baroque Ensemble, który będę miała okazję poprowadzić – mówi o koncercie galowym Lilianna Stawarz, dyrektor Festiwalu. Bogaty program tegorocznej edycji obejmuje zarówno opery w wersji scenicznej, jak i koncertowej.

Wśród nich ponownie będzie można obejrzeć spektakl otwarcia z III edycji Festiwalu, „Farnace” Antonio Vivaldiego w reżyserii Natalii Kozłowskiej. Będzie to zresztą jedyne wydarzenie, które odbędzie się w Teatrze Królewskim w Łazienkach. Część wydarzeń gościć będzie Studio im. Witolda Lutosławskiego. To tam będzie można usłyszeć Serenatę Haendla „Acis, Galatea e Polifemo”, a także wykonania koncertowe „Alciny” i „Farnace”.

Gwiazdy koncertu galowego na Zamku Królewskim (fot. mat. pras.)

Opera w postindustrialnej przestrzeni

Wspomniana inscenizacja „Alciny” Haendla w reżyserii Jacka Tyskiego to najważniejsze wydarzenie festiwalowe. – Jest dużo ruchu, który przede wszystkim dotyczy tancerzy, ale również wykonawców. Wszystko bardzo piękne i plastyczne. Do tego zupełnie bajkowe dekoracje multimedialne, dzięki którym można będzie przenieść się do bajkowych ogrodów, bo to w końcu opera czarodziejska – zdradza mezzosopranistka Anna Radziejewska. Opera ta zostanie zaprezentowana w nowej postindustrialnej przestrzeni artystycznej – Małej Warszawie (dawnej Fabryce Trzciny).

Ponadto nie zabraknie również koncertów kameralnych z muzyką niemiecką, francuską i oczywiście włoską, w wykonaniu wspaniałych, polskich artystów. Te wydarzenia będą miały miejsce w otoczeniu Starego Miasta, czyli na Zamku Królewskim oraz w Domu Polonii na Krakowskim Przedmieściu. – Tam 16 września odbędzie się koncert zatytułowany „Smyczkiem i piórkiem”. To utwory Georga Philippa Tellemana, które będą się odnosić do dwóch pozycji literackich – „Przygód Guliwera” i „Przygód Don Kichota”, których oryginalne teksty odczyta aktor Zbigniew Zamachowski. Będzie też okazja do posłuchania recitalu mistrzowskiego w wykonaniu wspaniałego kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego, którego błyskotliwa, światowa kariera w ostatnich miesiącach nabrała niebywałego tempa.

Wykonania koncertowe

Zgodnie z tradycją w programie znalazł się także koncert oratoryjny. W tym roku w Kościele Franciszkanów na Nowym Mieście, zabrzmią dzieła Damiana Stachowicza i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w wykonaniu młodych śpiewaków, Chóru Collegium Musicum UW oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Wszystkie prezentowane w tej edycji Festiwalu dzieła sceniczne będą utrwalone podczas koncertów z myślą o wydaniu ich nagrań fonograficznych w niedalekiej przyszłości. – To wyjątkowa koncepcja, pierwszy raz odważyliśmy się na tak odważny krok – zauważa dyrektor Festiwalu.

Jednym z miejsc, gdzie odbywa się Festiwal jest Teatr Królewski w Łazienkach (fot. mat. pras.)

Plejada doświadczonych i młodych artystów

Wysoki poziom artystyczny gwarantują wybitni muzycy, specjalizujący się w stylistyce barokowej oraz śpiewacy występujący na wielu światowych scenach, m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Karol Kozłowski, Artur Janda, Jan Jakub Monowid, Iwona Lubowicz, Jakub Józef Orliński, Kacper Szelążek, Patryk Rymanowski oraz młodzi adepci sztuki wokalnej m. in. Dagmara Barna, Joanna Lalek, Magdalena Pluta a także Rafał Tomkiewicz. Artystom będą towarzyszyć dwa zespoły muzyki dawnej – Royal Baroque Ensemble prowadzony od klawesynu przez Liliannę Stawarz oraz Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *