Czas je leczy, ale niektóre się nie zabliźniają. Wojciech Chmielarz i jego „Rana”
14 sierpnia, 2019
Rzeźbiarz i autor malowideł w Kaplicy Sykstyńskiej. Tajemnice „Michała Anioła”
15 sierpnia, 2019

„Od Chopina do Moniuszki” w Warszawie. 15. edycja Festiwalu „Chopin i jego Europa”

Część wydarzeń, zwłaszcza opery w wersji koncertowej gości Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (fot. NIFC)

Szeroki kontekst twórczości Fryderyka Chopina z dużym naciskiem kładzionym na promocję muzyki polskiej, zwłaszcza tej rzadziej wykonywanej. Taka formuła przyświeca 15. Edycji Międzynarodowego  Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Jednym z najważniejszych wątków programowych jest jubileusz 200-lecia urodzin Stanisława Moniuszki. W związku z tym zabrzmią aż cztery opery w wersji koncertowej, w tym „Straszny dwór” i „Flis”, a także dzieła Jana Stefaniego i Giuseppe Verdiego. Ponadto w programie znalazły się m.in. pieśni Moniuszki i jego pełna wdzięku muzyka fortepianowa. Ponadto utwory m.in. Jakuba Gołąbka, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego czy Józefa Nowakowskiego. Festiwal, w 100. rocznicę nawiązania stosunków bilateralnych, gości wielu znakomitych muzyków z Japonii. Szczególnie wymowne będą koncerty połączonych orkiestr Hiroshima Symphony Orchestra i Sinfonii Varsovia oraz występ legendarnego Bach Collegium Japan, które po raz pierwszy w swojej historii wykona dzieła Fryderyka Chopina. Festiwal, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, potrwa do 1 września.

Jednym z rysów charakterystycznych Festiwalu jest powrót do oryginalnego brzmienia z epoki, co jest możliwe dzięki zaproszeniu podobnie do lat ubiegłych znakomitych zespołów i solistów specjalizujących się w wykonawstwie „historycznie poinformowanym”. Sensacyjne zapowiada się Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego w interpretacji Aleny Baevej i Orkiestry XVIII wieku.

Inauguracja festiwalu odbyła się w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie, gdzie przed sercem Chopina, zabrzmiało Requiem Cherubiniego, arcydzieło cenione przez całe pokolenia genialnych kompozytorów oraz jeden z lepszych polskich utworów wokalno-instrumentalnych XIX wieku – „Te Deum” Karola Kurpińskiego.

(fot. NIFC)

Opery w wersji koncertowej, m.in. „Flis” i „Korsarz”

Następnie, 15 sierpnia zespoły Collegium Vocale oraz Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa wraz z solistami wykonają operę „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego z librettem Wojciecha Bogusławskiego, uznawaną za pierwszą polską operę narodową. Koncert połączony jest z premierą albumu z nagraniem Krakowiaków, pierwszego studyjnego kompletnego nagrania dzieła na instrumentach historycznych, właśnie w interpretacji Václava Luksa, jego zespołów i grona solistów z Polski i Czech z udziałem znakomitych polskich aktorów.

Fabio Biondi z Europą Galante po międzynarodowym sukcesie „Halki” we włoskiej wersji językowej sięgnął po Moniuszkowskiego „Flisa” (16 sierpnia), który zabrzmi w niezwykle interesującej konfrontacji z „Korsarzem” Giuseppe Verdiego (24 sierpnia). W obu operach zaśpiewają wybitni soliści, m.in. Mariusz Godlewski, Ewa Tracz, Matheus Pompeu i Aleksey Bogdanov, a także „rezydencjalny” już i od dawna współpracujący z Europa Galante – Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, kierowany przez Violettę Bielecką.

Dyrygent z Czech Václav Luks (fot. NIFC)

Trzy koncerty na 30-lecie występów Orkiestry XVIII Wieku w Polsce

Związana w wyjątkowy sposób z warszawskim Festiwalem legendarna Orkiestra XVIII Wieku wykona pod dyrekcją Grzegorza Nowaka „Straszny dwór” Moniuszki (25 sierpnia) oraz dwa koncerty (28 i 30 sierpnia) z udziałem znakomitych solistów: Aleny Baevej, Vadyma Kholodenki, Kristiana Bezuidenhouta i Erica Hoepricha.

„Potrójny” występ zespołu na tegorocznym festiwalu zaznaczy w symboliczny sposób 30-lecie występów Orkiestry XVIII Wieku w Polsce.

(fot. NIFC)

100-lecie nawiązania dyplomatycznych stosunków polsko-japońskich

W marcu 2019 roku minęło 100 lat od nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią. Z tej okazji na Festiwalu zagoszczą japońscy soliści, znakomite orkiestry i dyrygenci. Koncerty 17 oraz 18 sierpnia realizowane są w ramach projektu „Muzyka dla pokoju”. Połączone zespoły Hiroshima Symphony Orchestra i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Kazuyoshiego Akiyamy i Tatsuya Shimony wykonają utwory: Ludwiga van Beethovena, Stanisława Moniuszki, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego, Dai Fujikury i Fryderyka Chopina.

19 i 21 sierpnia to koncerty znakomitego Bach Collegium Japan Masaakiego Suzukiego. Zespół na specjalną prośbę dyrektora Festiwalu po raz pierwszy w swojej historii sięgnie po dzieła Chopina: Koncert e-moll wykona Tomasz Ritter, zwycięzca 1. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, a Koncert f-moll wybitna japońska pianistka Akiko Ebi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *