Wietnamsko-polski przepis na rodzinę. Film „Smak pho” już na ekranach kin
3 lipca, 2020
Największe skandale w historii Polski. „Wielkie miłości, romanse, zazdrości”
7 lipca, 2020

„La serva padrona” w Teatrze Królewskim. Nowa premiera Polskiej Opery Królewskiej

To pierwsza po okresie kwarantanny operowa premiera w Polsce (fot. P. Pająk)

Mimo iż żył zaledwie 26 lat, Giovanni Battista Pergolesi pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu twórczości tego słynnego przedstawiciela włoskiego baroku pozostaje na pozór skromne intermezzo „La serva padrona”(„Służąca panią”). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach. Polska Opera Królewska zaprasza na pierwszą, po długiej przerwie spowodowanej pandemią, premierę – „La serva padrona” na deskach Teatru Królewskiego, w reżyserii Jitki Stokalskiej i wykonaniu solistów oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, który poprowadzi Krzysztof Garstka.

Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji „commedia dell’arte”. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach.

Zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi podsumował Piotr Kamiński w swym leksykonie „Tysiąc i jedna opera”, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii. „Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko.”

Obsada i twórcy

W obsadzie spektaklu znaleźli się: w roliSerpiny – Aleksandra Klimczak/Agnieszka Kozłowska, Uberto – Sławomir Jurczak/Paweł Michalczuk, Vespone I – Rafał Karnicki, Vespone II – Jerzy Klonowski i Vespone III – Maciej Jan Kraśniewski.

Za scenografię odpowiada Marlena Skoneczko, reżyserię świateł: Karolina Gębska, ruch Sceniczny: Alisa Makarenko. Asystentką reżysera jest Agnieszka Kozłowska, II Asystentem reżysera: Sławomir Jurczak. Projekcje to dzieło Marka Zamojskiego, realizacja oświetlenia – Piotr Rudzki, a inspicjentami są: Dorota Lachowicz i Tatiana Hempel-Gierlach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *