„Wszystko jest inaczej niż się wydaje”. Takie są „Osy” Wyrypajewa w Och-Teatrze
Listopad 29, 2018
„Nauka jako narzędzie władzy nad człowiekiem”. Zanussi wraca z filmem „Eter”
Listopad 30, 2018

„Jest gotowa zrobić wszystko, aby przeżyć”. „Ajka” nie pozostawia obojętnym

Samal Jesljamowa, grająca tytułową rolę, otrzymała w tym roku Nagrodę dla Najlepszej Aktorki w Cannes (fot. mat. pras.)

To opowieść o kobiecej sile i jednym z najbardziej sugestywnych obrazów Moskwy we współczesnym kinie, który nikogo nie pozostawi obojętnym. Film „Ajka”, który jest koprodukcją pięciu krajów: Rosji, Niemiec, Polski, Kazachstanu i Chin, nagrodzono już na kilku festiwalach, m.in. w Cottbus, Tokio, a także w Gdańsku. Grająca tytułową rolę, Samal Jesljamowa jako pierwsza kazachska aktorka otrzymała nagrodę dla Najlepszej Aktorki na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Film ubiegać się też o nominację do Oscara.

Ajka to młoda Kirgizka, która właśnie urodziła dziecko. Nie ma warunków, by je wychować. Mieszka w Moskwie, nie ma pracy ani własnego pokoju, za to długi do spłacenia. Grozi jej śmiertelne niebezpieczeństwo. Wciągnięta w spiralę długów, młoda matka stoi przed najważniejszą decyzją życia: czy powinna oddać dziecko dla jego i swojego dobra? Jednak naturalne instynkty są nie do stłumienia.

– Zaczęło się od suchej statystyki w gazecie: „w 2010 roku w szpitalach położniczych w Moskwie 248 dzieci zostało porzuconych przez matki z Kirgistanu”. Po przeczytaniu tego zdania przez długi czas byłem w szoku. Jak to możliwe? Dlaczego kirgiskie matki z własnej woli, masowo porzucają swoje dzieci w obcym kraju? Co może zmuszać je do podejmowania takich decyzji. Przecież pochodzą z Azji Centralnej, w której rodzina stanowi fundament kultury? Zrozumiałem, że muszę zrobić o tym film. „Ajka” opowiada o nas wszystkich: o tym, co się dzieje, kiedy nasza relacja z otoczeniem staje się tak trudna, że prowadzi do moralnego upadku. Natura życia i instynkt muszą wtedy interweniować i czasami nawet wbrew jej woli, zmusić jednostkę do przewartościowania i zmiany – mówi Siergiej Dworcewoj.

(fot. mat. pras.)

Polskie akcenty i międzynarodowe nagrody

Film ma silny akcent polski. Zdjęcia do niego zrealizowała uznana operatorka Jolanta Dylewska, otrzymał też dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zaś producentką ze strony polskiej jest Anna Wydra z Otter Films. „Ajka” otrzymała również Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska podczas Festiwalu All About Freedom, który odbył się w Europejskim Centrum Solidarności. Najnowsze dzieło Siergieja Dworcewoja przypadło do gustu jury w składzie: Agnieszka Lichnerowicz, Janusz Wróblewski i Jan P. Matuszyński. – Za wnikliwe spojrzenie na rzeczywistość, jak z sennego koszmaru. Za walkę o odzyskanie godności – tak uzasadniała wybór zwycięskiego filmu Lichnerowicz. Reżyserowi nie udało się dotrzeć do Gdańska na galę, ale w krótkim wideo podziękował za nagrodę „przyznaną w kraju, z którego pochodzi realizująca zdjęcia do filmu Jolanta Dylewska”. Siergiej Dworcewoj jest znany polskiej publiczności z filmu „Tulpan”, który zwyciężył w sekcji Un Certain Regard MFF w Cannes w 2008 roku.

Rosyjsko-niemiecko-polsko-kazachsko-chińska koprodukcja zdobywał też nagrodę dla najlepszego filmu fabularnego oraz nagrodę specjalną jury na festiwalu filmowym w Cottbus, a na tokijskim festiwalu Filmex „Ajce” przyznano Grand Prix. Wspomnianej Jolancie Dylewskiej, autorce zdjęć, podczas Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” przyznano wyróżnienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *