Obraz wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych. „Baba-Dziwo” z Teatru Polskiego
20 listopada, 2020
Spojrzenie na bieg wydarzeń bez uprzedzeń. Pierwsza część publikacji „Czas Hitlera”
24 listopada, 2020

Hołd dla kompozytora od ukochanej orkiestry. Premiera „Penderecki’ s Sinfonietta(s)”

Pojawienie się wydawnictwa zbiega się z datą urodzin Krzysztofa Pendereckiego (fot. mat. pras.)

Album, opatrzony logo Sony Classical, dystrybuowany w wielu krajach świata prezentuje twórczość  jednego z największych mistrzów muzyki XX wieku, kompozytora i dyrygenta cenionego przez rzesze oddanych wielbicieli na całym świecie. „Penderecki’ s Sinfonietta(s)” jest hołdem dla Krzysztofa Pendereckiego od jego ukochanej krakowskiej orkiestry Sinfonietta Cracovia. Wybór utworów, które znalazły się na płycie, podkreśla nie tylko bliskie związki kompozytora z orkiestrą, która zawdzięcza swoje powstanie Elżbiecie i Krzysztofowi Pendereckim, ale również wyjątkową relację, jaką łączyła go z Jurkiem Dybałem, dyrektorem zespołu oraz założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Wszystkie kompozycje zostały zarejestrowane w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach. Pojawienie się tego wydawnictwa na rynku zbiega się z datą urodzin Krzysztofa Pendereckiego, które przypadają na 23 listopada. Płyta została wydana jednocześnie na dwóch nośnikach fizycznych CD i LP.

Na przestrzeni 25 lat swojego istnienia Sinfonietta Cracovia wielokrotnie prezentowała wszystkie z utworów składających się na płytę, wykonując również większość pozostałych dzieł orkiestrowych Pendereckiego, występując pod batutą bądź kierunkiem samego mistrza, ale również dyrygentów gościnnych tej klasy, co Rafael Payare czy John Axelrod oraz, oczywiście Jurka Dybała. W centrum tego muzycznego hołdu znajduje się premierowe nagranie Sinfonietty nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika”. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych i późniejszych wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości. Po odejściu Krzysztofa Pendereckiego jego dziennik pozostanie na zawsze nienapisanym ‒ mówi Jurek Dybał. – Będziemy go jednak wciąż wypełniać wykonaniami jego niezrównanej muzyki, zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żeby kontynuować dziedzictwo profesora – czego wydanie tej płyty jest zapowiedzią.

Wszystkie Sinfonietty Krzysztofa Pendereckiego, które znalazły się na płycie są dokonanymi przez samego kompozytora orkiestracjami jego utworów kameralnych: Tria smyczkowego, Kwartetu klarnetowego oraz Kwartetu smyczkowego nr 3, co czyni je utworami zarówno bardzo wymagającymi wykonawczo, jak i niezwykle zróżnicowanymi, pełnymi życia oraz interesującymi w odbiorze. Album uzupełniają trzy utwory w dawnym stylu, zaczerpnięte z muzyki napisanej przez Pendereckiego do słynnego filmu „Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Hasa. Stanowiły pełną swady ripostę mistrza skierowaną do krytyków, którzy zarzucali mu o nieumiejętność komponowania „przyzwoitej”, tonalnej muzyki. Utworowi towarzyszy poruszające Agnus Dei z Polskiego Requiem – utwór wyjątkowo bliski Sinfoniettcie Cracovii. Początkowo napisane na chór a capella, Agnus Dei zaprezentowane zostało na niniejszej płycie w autoryzowanym przez kompozytora opracowaniu na orkiestrę smyczkową autorstwa Borisa Pergamenschikowa.

Krzysztof Penderecki zmarł 29 marca w Krakowie w wieku 86 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *