Słowo, sygnał, hałas, muzyka, szum. Jak często zwracamy uwagę na to, że dźwięk pozwala nam skomunikować się, zorientować w przestrzeni, ostrzega przed niebezpieczeństwem oraz że jest nośnikiem uczuć i informacji? Za jego pomocą i dzięki niemu odnajdujemy się w rzeczywistości. Nie wszyscy, ponieważ w tej samej rzeczywistości funkcjonują osoby głuche. Niczym „obcokrajowcy” pozbawieni możliwości nawigacji w „naszej” audiosferze.
A gdyby tę sytuację odwrócić? Twórcy spektaklu „Opera dla Głuchych” sugerują, by wyobrazić sobie świat, w którym dominuje kultura głuchych, a osoby słyszące są mniejszością. Jak on by wówczas wyglądał? Jakie byłyby jego zasady, a jaki język? Czy istnieje w nim muzyka i jak poradziłaby sobie w takim świecie mała grupa słyszących „obcych”? Odpowiadając na te pytania jednocześnie zadają kolejne, czy nie zdawaliśmy sobie sprawy z bogactwa, różnorodności i odmienności kultury głuchych? Czy oni śnią o elektrycznych dźwiękach?
Twórcy i obsada
„Opera dla Głuchych” to koprodukcja STUDIO teatrgaleria oraz Fundacji 4.99 i Fundacji Automatophone. Wśród twórców znaleźli się m.in. Michał Mendyk (kurator, dramaturgia i współpraca reżyserska), Wojtek Zrałek-Kossakowski (reżyseria, libretto), Adam Stoyanov (libretto), Robert Piotrowicz (muzyka), Karol Tymiński (choreografia), Paweł Walicki (scenografia i kostiumy).
Na scenie w Teatrze Studio występują: Stanisław Brudny, Tomasz Nosinski, Monika Obara, Krzysztof Strużycki, Monika Świtaj, Marta Abramczyk, Marta Alharbi, Piotr Baltyn, Ewelina Mochnaczewska, Paweł Sosiński, Adam Stoyanov i Wojtek Zrałek-Kossakowski.