„On kochał prostego człowieka”. Damięcki wspomina Młynarskiego
Marzec 15, 2018
Zemsta zza grobu. Szokujące „Dzienniki” Andrzeja Łapickiego
Marzec 16, 2018

Zimerman, Mutter i Nehring. 22. Beethoven pod znakiem rocznic i gwiazd

13 koncertów symfonicznych, trzy koncerty kameralne oraz dwa recitale pianistyczne usłyszą miłośnicy muzyki poważnej w czasie 22. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Tegorocznej edycji przyświecają bardzo ważne rocznice, które uświetnią wielkie gwiazdy, takie jak pianista Krystian Zimerman czy skrzypaczka Anne-Sophie Mutter.  Festiwalowe wydarzenia, nie tylko w stolicy potrwają do 30 marca.

– Mamy w tym roku wielkie rocznice i naturalnie nie możemy obchodzić wszystkich, ale ta myśl przewodnia to: Beethoven i wielkie rocznice – mówi Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna festiwalu i jego pomysłodawczyni. Ta najważniejsza rocznica to oczywiście 100-lecie niepodległości Polski. Ponadto obchodzone będzie 70-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Izraelem czy 100-lecie Estonii. Nie zabraknie też jubileuszy znakomitych muzyków, jak choćby 85-lecie nieżyjącego już Henryka Mikołaja Góreckiego, ale też 85-lecie Krzysztofa Pendereckiego i 100-lecie urodzin Leonarda Bernsteina.

Zimerman po raz pierwszy, Mutter powraca

Właśnie jego II Symfonię „The Age of Anxiety” usłyszymy w trakcie koncertu inaugurującego, a przy fortepianie usiądzie sam Krystian Zimerman. Radości z jego występu nie kryje Penderecka, która na jego przyjazd na Festiwal czekała aż 22 lata. – Zgodził się nawet na zagranie drugiego koncertu i w tym celu musieliśmy przesunąć otwarcie na 16 marca – podkreśla. Na początku koncertu zabrzmi jeszcze III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroika” Beethovena. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Narodowej dyrygować będzie jej dyrektor artystyczny – Jacek Kaspszyk.

Już w niedzielę, 18 marca na melomanów czeka kolejna wielka uczta. Po raz pierwszy od 9 lat do Polski przyjeżdża Anne-Sophie Mutter, genialna niemiecka skrzypaczka. Wykona koncert Beethovena pod batutą Cristiana Macelaru z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. W tym mieście powtórzy zresztą ten występ, a w Krakowie i Wrocławiu wystąpi z recitalami. – Prowadzimy taką politykę, żeby koncerty odbywały się nie tylko w stolicy i by publiczność w innych miastach miała możliwość posłuchania i zobaczenia tych wielkich nazwisk w muzyce klasycznej – wyjaśnia Elżbieta Penderecka.

Młodość miesza się z doświadczeniem

Jej zaproszenie przyjęli też m.in. pianista Rudolf Buchbinder, wiolonczelista Steven Isserlis, mistrzowie batuty: Leonard Slatkin, JoAnn Falletta, David Afkham oraz znakomite krajowe i zagraniczne zespoły filharmoniczne, m.in. Buffalo Philharmonic Orchestra, Israel Camerata Jerusalem, Junge Deutsche Philharmonie. Z recitalami wystąpią też wybitni polscy młodzi pianiści, stojący u progu międzynarodowych karier: Szymon Nehring, Krzysztof Książek czy Łukasz Krupiński. – Zagra on „Fantazję polską” Ignacego Jana Paderewskiego z po raz drugi powołaną Orkiestrą Santander, tym razem pod batutą wybitnego dyrygenta amerykańskiego, Lawrence’a Fostera – podkreśla Penderecka.

W koncercie finałowym usłyszymy Stabat Mater A. Dvořáka pod dyrekcją Christopha Eschenbacha, ze znakomitymi solistami: Genią Kühmeier (sopran), Michelle Breedt (mezzosopran), Stevem Davislim (tenor) i Mikhailem Petrenko (bas). Koncerty uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe, a także mistrzowski kurs pianistyczny prowadzony przez Dmitri Alexeeva.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *