Początek XVIII wieku. Anglia jest w stanie wojny z Francuzami, ale uwagę dworu pochłaniają wyścigi kaczek i pojawienie się na rynku ananasów. Na tronie zasiada schorowana królowa Anna, a krajem zamiast niej rządzi jej bliska przyjaciółka, lady Sarah. Z podziwu godnym oddaniem dogląda ona przy tym rozkapryszonej i porywczej królowej. Na dwór przybywa nowa służąca Abigail, która swym urokiem oczarowuje Sarah. Bierze ją pod swoje skrzydła, a ta dostrzega w tym szansę na powrót do swych arystokratycznych korzeni.
Ponieważ sprawy polityczne i prowadzenie wojny coraz bardziej pochłaniają Sarah, Abigail stopniowo zajmuje jej miejsce u boku królowej Anny. Rozkwitająca przyjaźń z królową daje jej szansę na spełnienie swoich ambicji. Dziewczyna dochodzi więc do wniosku, że nie pozwoli, aby ktokolwiek lub cokolwiek, czy byłaby to kobieta, mężczyzna, polityka czy królik, stanęło jej na drodze.
Tragikomedia o aktualnym charakterze
To pierwszy film kostiumowy w dorobku Yorgosa Lanthimosa, który choć rozgrywa się w absurdalnie arystokratycznym światku XVIII wieku, to ma zaskakująco aktualny charakter. – Kręcąc film kostiumowy zawsze warto sprawdzić, jak odnosi się do współczesności, gdyż często okazuje się, że niewiele się zmieniło, poza strojami oraz faktem, iż teraz mamy elektryczność czy Internet. Wciąż pozostaje wiele podobieństw, jeśli chodzi o ludzkie zachowania w towarzystwie i walkę o władzę – podkreśla reżyser. Lanthimos zresztą żongluje prawdą historyczną z dużą swobodą, zapewniając autentyczność i motywację wewnętrzną swoim bohaterom, dzięki czemu świat filmu jest bardzo żywy.
Chociaż fabuła rozgrywa się niczym buduarowa farsa o globalnych konsekwencjach, scenarzysta Tony McNamara, który ściśle współpracował z Lanthimosem nad oryginalnym materiałem Deborah Davis, twierdzi, iż ostatecznie jest to historia miłosna. – To opowieść o tym, jak skomplikowana potrafi być miłość oraz o tym, jak negatywnie może wpłynąć na twój charakter. Nie bez powodu nazywamy to tragikomedią. Jest to historia ludzi, którzy się kochają, lecz tak wiele aspektów ich osobowości oraz ich osobistych ambicji nie pozwala tej miłości ocaleć – tłumacz autor scenariusza.
Las nagród na festiwalach filmowych
Film zbiera nie tylko doskonałe recenzje, ale został już nagrodzony na wielu festiwalach na całym świecie. Wyróżniono go m.in. Złotym Globem, którego otrzymała Olivia Colman w kategorii najlepsza aktorka w filmie komediowym lub musicalu, Nagrodą Publiczności na festiwalu Camerimage oraz dwiema nagrodami na festiwalu w Wenecji 2018. Zgarnął też aż siedem statuetek BAFTA, przyznawanych przez Brytyjską Akademię Filmową. Otrzymał wreszcie aż dziesięć nominacji do Oscara, w kategoriach: „Najlepszy film”, „Najlepsza pierwszoplanowa rola żeńska” (Olivia Colman), „Najlepsza aktorka drugoplanowa” (dwie nominacje dla Emmy Stone oraz Rachel Weisz), „Najlepszy reżyser” (Yorgos Lanthimos), „Najlepszy scenariusz oryginalny”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsze zdjęcia” „Najlepszy montaż” oraz „Najlepsze kostiumy”.
Oprócz wspomnianych: Olivii Colman, Emmy Stone i Rachel Weisz, w pozostałych rolach występują: Nicholas Hoult, Joe Alwyn i Mark Gatiss. Producentami są: Ceci Dempsey ze Scarlet Films, Ed Guiney z Element Pictures, a także Yorgos Lanthimos i Lee Magiday. Producenci wykonawczy filmu to Andrew Lowe dla Element Pictures, Daniel Battsek i Rose Garnett dla Film4, Ken Kao i Josh Rosenbaum dla Waypoint Entertainment, Tony McNamara oraz Deborah Davis. W ekipie filmu znaleźli się ponadto operator Robbie Ryan, autorka kostiumów Sandy Powell, scenografka Fiona Crombie, montażysta Yorgos Mavropsaridis oraz Nadia Stacey, odpowiedzialna za fryzury i charakteryzację.